Överlag mycket bra visar det sig. Dock finns det utrymme för utveckling hos samtliga städer. Exempelvis måste man bli bättre på att kommunicera ut framtidsvisionerna inom trafiken för invånarna. Drygt varannan svensk upplever att kollektivtrafiken fungerar mycket bra. Dessutom anser lika många, 55 procent, att det finns väl fungerande mobilapplikationer för kollektivtrafiken.
Endast 17 procent av svenskarna tycker att det finns en tydlig vision för hur trafiken i städerna ska utvecklas i framtiden. Samtidigt uppger 43 procent att de inte känner till om en sådan vision existerar.
Mobilitet och pendlingEn av de faktorer inom trafik som har fått lågt betyg är utbudet av delningstjänster inom transport, såsom hyrcyklar eller bilpooler. Endast 18 procent tycker att det finns ett brett utbud av den här typen av delningstjänster i deras städer. Storstäderna sticker däremot ut positivt i denna fråga. I Malmö tycker hela 68 procent av invånarna att utbudet av delningstjänster inom transport är mycket bra. I Stockholm och Göteborg är motsvarande siffra 43 procent. När svenskarna får betygsätta pendlingsmöjligheterna i sina städer toppas listan av Malmö och Stockholm. Mindre nöjda är göteborgarna som istället hör till de städer som upplever att de har sämst pendlingsmöjligheter.
Genomsnittlig smarthet: 56 %
Bäst: Malmö 75%
Sämst: Jönköping 42 %
Topplista: Detta fungerar bäst inom den smarta trafiken
Faktor | Antal nöjda | |
1. | Lätt att ta sig fram med cykel eller till fots | 71% |
2. | Digitaliserade betalningsmöjligheter att betala parkeringsbiljetter | 65% |
3. | Goda möjligheter till långväga transport | 59% |
4. | Välfungerande mobilapplikationer för kollektivtrafiken | 55% |
5. | Goda pendlingsmöjligheter | 55% |
6. | Det finns en välfungerande kollektivtrafik | 55% |
1 av 3
svenskar upplever att trafikflödet för bilar fungerar bra
Göteborg är staden som varit bäst på att kommunicera hur trafiken ska utvecklas i framtiden. Drygt var tredje göteborgare tycker att det finns en tydlig vision för hur trafiken ska utvecklas framöver. Sämst betyg får Gävle. Där instämmer endast sju procent i detta.
Städerna med mest respektive minst nöjda invånare inom den smarta trafiken
Mest nöjda
1. | Malmö | 75% |
2. | Lund | 70% |
3. | Uppsala | 67% |
4. | Linköping | 65% |
5. | Norrköping | 62% |
Minst nöjda
1. | Jönköping | 42% |
2. | Sundsvall | 43% |
3. | Borås | 45% |
4. | Eskilstuna | 45% |
5. | Södertälje | 48% |
Städerna med bäst respektive sämst pendlingsmöjligheter
Bäst
1. | Malmö | 82% |
2. | Uppsala | 80% |
3. | Lund | 76% |
4. | Stockholm | 73% |
5. | Linköping | 70% |
Sämst
1. | Sundsvall | 31% |
2. | Jönköping | 36% |
3. | Borås | 42% |
4. | Örebro | 42% |
5. | Karlstad | 50% |
Topplista: Svenskarnas viktigaste prioriteringar inom den smarta trafiken
Att staden har en väl fungerande kollektivtrafik är det som prioriteras högst av svenskarna inom trafik. Då kollektivtrafiken anses vara ett av de mest miljöeffektiva alternativen har den en stor betydelse i utvecklingen av smarta och hållbara städer. I samband med att städerna blir allt smartare blir framkomligheten på cykel och till fots minst lika viktig. Hela 71 procent av svenskarna upplever det som att framkomligheten med dessa två tillvägagångssätt är bra. Jönköping, Sundsvall och Borås har däremot mer att jobba på när det kommer till cykel- och gångbanor. Där tycker endast 46, respektive 47 och 49 procent att det är lätt att ta sig fram på cykel och till fots. Endast sju procent av svenskarna upplever att det finns en utbredd laddinfrastruktur för elbilar. Det är dock inte ett prioriterat område enligt svenskarna.